Wat kan ik verwachten tijdens mijn eerste rijles?

Je eerste autorijles bij Autorijschool Antonio

Autorijsimulator

Autorijschool Antonio beschikt over een autorijsimulator. Op de rijsimulator kan je veel oefenen zoals, starten, wegrijden, schakelen, sturen, bochten nemen, kruispunten naderen en oprijden, invoegen en rijden met stadsverkeer. Als cursist ben je niet verplicht om te rijden in de simulator, rijlessen in simulator zijn wel gratis!

Eerste autorijles

Als jij deze tekst leest heb je waarschijnlijk je eerste rijles gehad en wil je alle informatie nog eens rustig doorlezen. Ook kan het zijn dat je je goed voor wilt bereiden op je eerste rijles. Ook dan kan je wat aan deze informatie hebben.
Misschien ben je zelfs wel jarig op de dag van je eerste rijles. Dan zal deze dag je zeker nog lang bij blijven. Probeer er in elk geval van te genieten want voor je het weet rijd je zelfstandig en ben je alweer vergeten dat je eens een leerling was.
Punt voor punt zullen we alles eens rustig doornemen, want de meeste punten zullen door alle instructeurs worden behandeld, zeker als het gaat om de inhoud van de rijopleiding.
Voor de goede orde: het is MIJN manier van lesgeven de eerste les. Individuele instructeurs kunnen hun eigen manieren hebben. Echter zullen altijd de basiszaken uitgelegd moeten worden aan de kandidaat en zeker voor wat betreft de methodische instructie; de opleiding in stappen.

Als het goed is heb je al enige lesinformatie toegestuurd gekregen. Lees deze informatie goed door en vul de benodigde formulier ( Eigen Verklaring) in. Neem het formulier de tweede les mee en geef ze aan je instructeur.
Je leskaartje graag elke rijles mee zodat je instructeur je lesafspraken hierin kan noteren.

Vergeet verder je lesgeld niet mee te nemen. In geval van bankbetaling moet het bedrag wel bij ons binnen zijn voor die eerste rijles!
Voor de goede orde: Je hebt les in een Kia ceed, diesel.
Spannend? Vast wel en dat is niet zo vreemd. Je weet niet wat er van je wordt verwacht en ook niet hoe de instructeur zal zijn en hoe je zult presteren. Dat maakt het best spannend. Realiseer je dat de eerste rijles een soort kennismakingsles is waarin leerling en instructeur elkaar nog moeten leren kennen. Hij moet wennen aan jou en jij aan hem en aan de instructie.

Voorstellen

Je instructeur zal zichzelf voorstellen en een algemeen praatje houden.
Het is belangrijk dat je zelf ook aan geeft wat jij van de lessen verwacht en welke verwachtingen jij hebt t.a.v. jouw instructeur. Als het ‘niet klikt’, zoek dan zo snel mogelijk een andere instructeur. Dat is in jouw eigen belang.
Je kunt gerust ook om een andere instructeur vragen.

Achter het stuur

Het kan zijn dat jij niet direkt zelf achter het stuur mag, maar dat jouw instructeur naar een rustige omgeving rijdt om jou de stuurtechnieken te laten zien.
De eerste les draait om kennismaking met elkaar, de uitleg van de rijopleiding en het oefenen van de stuurmethoden. Daar ben je zeker een uurtje zoet mee. De tijd zal heel snel gaan.

Eenmaal achter het stuur plaats genomen, zal je eerst de goede zit- en stuurhouding aangeleerd krijgen. Uitleg wordt gegeven aan het juiste gebruik van de autogordel, de hoofdsteunen en wat algemene informatie zal worden verstrekt t.a.v. de dubbele bediening in de lesauto en de opdrachtgeving.

De auto zal worden gestart en jij mag de eerste les sturen en richting aangeven. Als dit al snel heel goed gaat, kan de instructeur besluiten ook de gas en de rem erbij te nemen. Ook kan het zijn dat jouw instructeur geen gaspedaal heeft aan zijn kant. Ook dan zal jij de eerste les gas moeten geven. 

Demonstratie

In sommige gevallen is het noodzakelijk een goede demonstratie te geven van de oefeningen die de leerling uit moet voeren.
Mocht je die demonstratie zelf noodzakelijk vinden: vraag er dan om!

Sturen

De eerste les ga je sturen en zal je 2 stuurmethodes aangeleerd krijgen: de ´doorgeefstuurmethode´ waarmee je het stuur doorgeeft van de ene naar de andere hand en de ´overpakmethode´ waarmee je het stuur zover draait dat je vanzelf met je andere hand het stuur over zult pakken.
Je instructeur zal deze methodes uitleggen en zonodig demonstreren.

Overigens mag je ook andere manieren van sturen op je examen toepassen, maar dit wordt niet door ons aanbevolen. De 2 aangeleerde methodes zijn wat ons betreft de meest ideale.

Plaats op de weg

De eerste les is het soms lastig om de juiste plaats op de weg aan te houden.
Je hebt snel de neiging om teveel rechts te gaan rijden en ingrepen zijn dan ook altijd het gevolg van teveel rechts rijden en zelden omdat je teveel aan de linkerkant zit.
Hoe dit komt? Je bent niet gewend om links van het midden in je voertuig te zitten. Op de fiets of de brommer zat je immers altijd in het midden? Als je dat met de auto ook wilt doen zit je teveel rechts en kom je snel tegen de stoeprand aan.

Ver vooruit kijken

Probeer ook je ogen te blijven bewegen (van voor de auto naar in de verte) en kijk primair ver vooruit. Tenminste een meter of 200 voor je. Als je dat doet zal je zien dat je rijlijn stabieler zal worden en je koers dus vaster.

Tijdens de rit

Een van de andere redenen waarom de instructeur je niet gelijk alle handelingen laat verrichten om te auto zelf te besturen, is naast de methodische instructie en het wennen aan elkaar en de auto, ook dat de leerling vaak zoveel informatie op zich af ziet en hoort komen, dan hij of zij ‘over loopt’ van informatie en zo niets meer op kan nemen. Dit wordt vaak door instructeurs onderschat.

Tijdens de rit kan de instructeur uitleggen hoe de methodische instruktie in elkaar zit. De fasen van de leergang zullen worden genoemd en er zal worden uitgelegd welke volgorde aangehouden wordt en waarom.
Ook zal een goede instructeur jou vertellen waarom je niet de eerste lessen de snelweg op gaat. Dat hoor je soms wel eens, maar als hij dat van plan is moet je maar snel een andere instructeur zoeken die wel methodisch kan werken. Het is levensgevaarlijk om met een leerling die niet stuurvast is de snelweg op te gaan. Als je vragen hebt, stel ze dan.

Ook zal e.e.a. worden verteld over de instructiekaart en zullen eventuele administratieve zaken worden afgehandeld. Denk hierbij aan lesvoorwaarden, gezondheidsverklaringen, etc.
Als je medicijnen gebruikt, meldt dit dan altijd aan je instrukteur. Dit geldt zeker voor antidepressieva.
Ook alle andere belangrijke zaken melden. Diabetes bijvoorbeeld of epilepsie.

Oja, kijk tijdens de rit niet naar je instructeur, maar blijf op de weg letten.
Het lijkt zo vanzelfsprekend om iemand aan te kijken als hij tegen je spreekt, maar in de lesauto is dat niet alleen ongebruikelijk, maar ook onhandig en gevaarlijk.

Na de rit

Na de rit zal de volgende lesafspraak worden gemaakt en dien je de les te betalen.
Als je nog vragen hebt, kan je die stellen.
Let erop dat lessen die binnen 24 uur worden afgezegd moeten worden doorbetaald ongeacht de reden van afzeggen. Geef dat dus op tijd aan!

Hoe heb jij het eigenlijk gedaan deze les? Ging het wel goed?

Na de les is dit de meest gestelde en gedachte vraag. Eigenlijk bedoelt men: ´Hoe deed ik het t.o.v. andere kandidaten die de eerste les reden?´ want jij hebt geen referentiepunt en je instructeur wel. Dat kan je onzeker maken over je prestaties en zeker als het niet helemaal ging zoals jij wilde.
De eerste les wordt in de regel alleen gestuurd, dus als ook jij alleen hebt gestuurd is dat dus de normale gang van zaken. Het kan echter ook zijn dat het sturen zo makkelijk voor je was, dat je instructeur heeft besloten ook het gas en de rem erbij te doen. Dit is dus wel een uitzondering op de regel.
En dan nog de volgende vraag aan jou: ´Wanneer is de les door jou als ´goed´ ervaren?´
Is het als je alles kon wat je instructeur vroeg? Is het als je geen enkel commentaar hebt gehad op je les of alleen maar complimenten?
De vraag zou moeten zijn: ´Heb ik wat geleerd in deze les?´ Zo ja, is het een zinvolle les geweest.
Als niet alles goed gelukt is, kijk er dan zo naar: ´Ik heb veel geleerd en sommige dingen lukken al goed en andere dingen minder goed. Bij de volgende les zal ik weer een stapje vooruit gaan.´ Dan bekijk je het positief. Je instructeur verwacht niet meer dan inzet van jou en beoordeelt de kwaliteit van de les niet aan de hand van jouw prestaties, maar aan de hand van een model waarin hij kan zien of je van de les iets hebt geleerd. Als dat zo is was de les een goede les. Dit dus allemaal afgezien veel of weinig commentaar.

Tenslotte:

Bereid je erop voor dat sommige lessen soms heel pittig kunnen zijn. Op sommige momenten kan je best op je huid gezeten worden door je instructeur. Hij zal dan kijken of je druk aan kunt, je beter kunt presteren, welk type je bent, je uitdagen tot presteren, etc. Een volgende les kan zo rustig verlopen dat je denkt geen les te hebben gehad. Het lijkt er dan op dat je alleen een rondje hebt gereden. Je instructeur gaat met spanning en ontspanning heel bewust om in het leerproces. Soms voel je druk. Soms heel bewust niet en bekijkt hij het effect van een eerdere les.

De eerste lessen lijken het moeilijkste, maar vergis je niet. Net als jij denkt lekker te gaan rijden begint de rijopleiding pas echt. Dan gaan we alles doen met ''waarneming, voorspellen, evalueren, beslissing en handelen'' en komt het meest lastigste stukje uit je rijopleiding juist aan bod.

Ja … je gaat nog veel voor je kiezen krijgen, maar … het zal het allemaal waard zijn! Ik weet het zeker!

Namens de rijopleiders van autorijschool antonio veel succes!